شکل بدنی گلابی سالم تر از شکل بدنی سیب است

13 سپتامبر 2018- در بدن همه ی افراد مقداری چربی تجمع می یابد. برای زنان، این چربی معمولا در اطراف باسن ذخیره می شود، که نتیجه ی آن شکل بدنی گلابی و برای مردان، چربی معمولا در اطراف شکم انباشته می شود که شکل بدنی آنها را شبیه به سیب می کند.
تحقیقات نشان داده است که داشتن شکل بدنی گلابی با سلامتی بیشتری نسبت به شکل بدنی سیب همراه است.
یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید، متوجه شده است که پس از تغذیه با رژیم غذایی با چربی بالا، تنها موشهای نر دچار التهاب عصبی یا فعال شدن پاسخ سیستم ایمنی بدن در مغز می شوند.در حالی که موشهای ماده تحت تاثیر قرار نمی گیرند، همچنین علاوه بر التهاب عصبی، غلظت تستوسترون و تعداد اسپرمها در موشهای نر کاهش می یابد.
نتایج این مطالعه در مجله ی Frontiers in Immunology منتشر شده است.
بر اساس نتایج مطالعات بالینی، محققان معتقدند که استروژن تخمدانها از زنان در برابر افزایش وزن در هنگام جوانی محافظت می کند.دانشمندان اثبات این فرضیه را افزایش وزن زنان و کاهش پارامترهای سلامت آنها ، بعد از یائسگی به دلیل کاهش سریع استروژن می دانند.
پروفسور Djurdjica Coss، استاد علوم بیومدیکال در دانشکده ی پزشکیUCR و رهبر این مطالعه گفت: ما این فرضیه را با حذف تخمدان موش های ماده ی جوان مورد آزمایش قرار دادیم و متوجه شدیم که وزن موش های ماده بدون تخمدان، در هنگام تغذیه با رژیم غذایی پر چرب افزایش می یابد و این نشان می دهد که هورمون های تخمدان در برابر افزایش وزن واقعا از موشهای ماده محافظت می کنند، اما ما همچنین متوجه شدیم که این موش های ماده به التهاب عصبی مبتلا نمی شوند و تغییری در هورمون های تولید مثلی آنها ایجاد نمی گردد، بنابراین آنها توسط عوامل دیگری غیر از استروژن تخمدان، محافظت می شوند. این یک یافته ی جدید بود.
پروفسور Coss اضافه کرد، یافته های حاصل از مطالعه ی موشها، احتمالا در انسان نیز کاربرد دارد.
موش هایی که با رژیم غذایی پر چرب به سندرم متابولیک مبتلا می شوند - یک مجموعه از پاتولوژی هایی که شامل دیابت نوع 2 و عدم حساسیت به انسولین است - مانند انسانها چاق می شوند.مردان چاق دارای سطوح پایین تر تستوسترون هستند که موجب کمبود میل جنسی، کاهش انرژی و کاهش قدرت عضلانی می شود. ما در موشهای نر نیز این علایم را می بینیم؛ در موش های نر چاق میزان تستوسترون و تعداد اسپرمها تقریبا 50 درصد کاهش می یابد. در زنان چاق سیکل قاعدگی دچار اختلال می شود و تخمک گذاری در آنها صورت نمی گیرد. 18 درصد از زوجین در ایالات متحده در حال حاضر به مداخلات پزشکی نظیردرمان های هورمونی و IVF برای باروری نیاز دارند و چاقی یکی از عوامل احتمالی ناباروری است.
افزایش چاقی یک مشکل بهداشت عمومی در اکثر کشورها از جمله ایالات متحده است، جایی که بیش از 30 درصد مردم آن چاق هستند و بیش از دو سوم از آنها دارای اضافه وزن می باشند.چاقی با کاهش توان و عملکرد ذهنی و افزایش میزان سکته مغزی همراه است، علاوه بر این با مشکلات دیگری مرتبط است که بر اندام های داخلی تاثیر می گذارد.در ایالات متحده، برخی از گروه های اقلیت های قومی به طور نامتناسبی تحت تاثیر چاقی قرار دارند.
چربیها در بدن زنان و موش های ماده، به طور متفاوتی نسبت به همتایان مردشان ذخیره می شود. درزنان چربی در زیر پوست(subcutaneously) ذخیره می شود، ، در حالی که چربی در مردان در قسمتهای عمیق تر، یعنی در ناحیه احشایی بدن، ذخیره می گردد که ممکن است بر اندام های داخلی تاثیر گذارد.
در نهایت، هنگامی که در زنان، مناطق زیر جلدی از چربی اشباع می شود، چربی در منطقه ی شکمی تجمع می یابد و فرد چاق می شود، در این حالت التهاب عصبی در زنان مشاهده می شود.
پروفسور Coss گفت: با این حال زنان دارای اضافه وزن، نسبت به مردان در برابر التهاب عصبی بیشتر محافظت می شوند، این می تواند یک حفاظت تکاملی برای زنان باشد که نیاز به تغییر وزن در دوران بارداری دارند. وقتی که وزن زنان بیش از حد افزایش می یابد و چربی در اطراف کمر آنها انباشته می شود، این حمایت به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.
پروفسور Coss و تیمش قصد دارند علت ارتباط افزایش چربی شکمی را با التهاب عصبی در موشها بررسی کنند.
او گفت: ما می دانیم که چربی شکمی - یعنی چربی در اطراف اندامهای احشائی - به دلیل تجمع بیش از حد چربی در جایی که برای این کار اختصاص نیافته است، بیش تر ملتهب می شود. این چربی سلول های ایمنی را از گردش خون جذب کرده و با فعال شدن این سلولها التهاب ایجاد می شود.
یکی دیگر از یافته های مهم در مطالعه ی اخیر این است که سلول های ایمنی محیطی، به ویژه ماکروفاژها، از مانع خونی مغز عبور می کنند، مانعی که از عبور اکثر ترکیبات از خون به مغز جلوگیری می کند. علاوه بر نفوذ سلول های ایمنی محیطی به مغز، سلول های ایمنی ساکن مغز نیز فعال می شوند.
مغز به عنوان یک سایت محافظت شده از سیستم ایمنی محسوب می شود، اما ما دریافتیم که التهاب محیطی به مغز نیز منتقل می شود، که به نوبه خود باعث ایجاد مشکلات نورونی از جمله مشکلات ذکر شده در بالا می شود.
پروفسور Coss توضیح داد که مشخص نیست چه چیزی باعث این فعال شدن می شود و تیم تحقیقاتی او در حال بررسی بیشتر هستند.
وی گفت: ما می دانیم که سلول های ایمنی، سیتوکینها را که نشانگرهای التهابی هستند، در خون ترشح می کنند. ممکن است این سیتوکین ها از بافت چربی به خون منتقل شوند و سلول های ایمنی را فعال کنند تا از سد خونی مغز عبور کنند. همچنین ممکن است که سلولهای ایمنی دیگری در التهاب عصبی نقش داشته باشند. واضح است که چندین سوال تحقیقاتی در حال حاضر وجود دارد، که ما می خواهیم به آنها پاسخ دهیم.
پروفسور Coss اذعان کرد وزن یک موضوع بسیار مهم حتی برای پزشکان است که صحبت کردن در مورد آن با بیماران کار دشواری است. علاوه بر این، ما غذا را با شادی، تعاملات اجتماعی و اجتماعات خانوادگی مرتبط می دانیم. با این حال، توصیه ی من این است که مراقب رژیم خود باشید! و در مورد وزن بدن، به ویژه  تجمع چربی در اطراف شکم خود حساس باشید.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20180913/Pear-shaped-body-is-healthier-than-apple-shape.aspx